donderdag 8 februari 2007

Een voorstelling van mijn stageschooltje.


Hellow everybody,

Hier een kort verslagje over het reilen en zeilen op mijn stageschool.
Ik word er heel goed behandeld en mijn mentor is de max. Jammer genoeg moet ik waarschijnlijk volgende week in een andere klas stage geven omdat er een Hollandse studente komt en zij mag enkel bij de 5-jarige kls staan.
Mijn mentor vindt dit heel jammer want we komen heel goed overéén. Zij zegt dat het net is alsof we elkaar al jaren kennen en daar heeft ze gelijk in. Maar doordat ik bij de 4-jarige ook les mag geven zal ik uiteraard nog meer ervaringen opdoen.

’s Ochtends wordt telkens de vlag gehesen terwijl de kls het volkslied zingen. Dit is een heel mooi ritueel. Deze week moest ik dit in goede banen leiden. Het is allemaal moeilijker dan ik dacht. De vlag moet bv. in het midden van het lied in het midden van de paal zijn, begeleidt jij dan maar eens een kl die de vlag te vlug naar boven hijst. Maar ja, oefening baart kunst!

Na dit ritueel gaan alle kinderen naar de klas. Dan wordt er dagelijks gebeden. De kls kennen een heel repertoire van godsdienstige liederen en versjes. Ze kennen zelf: ‘Het was op een dag bij het meer…’. Jaja, één van de klassiekers. Na het bidden hebben we meestal een taalactiviteit. Nieuwe woorden worden er bij de kls echt ingepompt. Gelukkig kunnen wij met onze voorgaande ervaringen deze lessen wat speelser maken.
De manier van lesgeven verschilt met die van ons. Zo zijn de leerkrachten veel strenger en moet er echt gewerkt worden. De kinderen komen naar school om te leren. Terwijl bij ons het spelen nog altijd centraal staat. Maar ik heb me al goed aangepast aan hun onderwijssysteem. Ik heb een middenweg gevonden tussen onze manier van werken en die van hen.
Gelukkig kan ik rekeningen op de nodige uitleg van mijn mentor.
Bepaalde activiteiten zijn wel te vergelijken met die van ons maar ze worden gewoon op een andere manier gegeven. Hierbij maak ik meestal gebruik van de manier waarop wij het geleerd hebben. Mijn mentor staat hier gelukkig heel positief tegenover.

Volgende week dinsdag is het godsdiensttraining voor de leerkrachten Ik ben eens benieuwd wat ik daar allemaal te horen ga krijgen. Het is tof dat ik hier ook eens kennis mee kan maken. Hopelijk kan ik enkele zaken uit deze training integreren in mijn lessen.
Op vrijdag hebben we een grote carnavalsstoet op school. Alle kinderen hebben er al veel zin in en wachten al vol spanning af. Ik ben eens benieuwd hoe het er hier aan toe gaat. Waarschijnlijk wordt dit nog uitbundiger gevierd dan bij ons. Mijn ‘carnavalskostuum’ ligt alvast klaar.

Ahoi

Piraat Sara

1 opmerking:

Anoniem zei

Hoi, hier een collega van Fré, schrijf maar op Dirk zegt Fré.
Waar zitten jullie juist? Dan zoeken wij dat effe op in Google-maps.
Kunnen jullie ook korte filmpjes maken en op de blog plakken?
Groeten, Dirk, Fré en Johan. En Pol, maar die zit ergens op de lijn te werken.