maandag 19 februari 2007

Eerste week stag bij juf Daans 4 jarige kleuters


Mijn tweede week actieve stage zit erop. Ik stond bij een andere groep.
Een groep van 18 vierjarige kinderen. Bij deze groep sta ik veel liever. De kinderen zijn veel rustiger in vergelijking met de andere klas. Ze maken ook veel kabaal maar ik kan ook hier heus wel mijn mannetje staan.
Deze kinderen genieten ook veel meer van liedjes die ik tussendoor zing.
Om echt bij het thema te blijven lukt me niet altijd. Vooral omdat ik opnieuw thema wonen/gebouwen heb. Ik keek al uit naar mijn volgende thema maar het was niet veel beter. Thema planten. Ik ken nog geen 1 Surinaamse plant. Dat wordt dus interessant voor mij en voor de kinderen. Doordat de thema’s over typische kenmerken over Suriname moet gaan heb ik heel veel opzoekwerk te doen en verlies ik veel tijd.
Maar ik doe het wel graag want ondertussen leer ik ook wee bij.

De kleuters hebben het hier wel moeilijk om vrij te spelen of om te fantaseren. Dit zijn ze niet gewoon en dat kan je duidelijk merken. Ze staan dan gewoon te kijken naar mij en weten niet goed wat ze moeten doen. Ik moet dan echt héél enthousiast meedoen om ze mee te krijgen. Gelukkig durven ze hun grenzen overschrijden en doen ze dan even gek mee als ik.

Deze week had ik ook een verjaardagsfeest in de klas. Het is inderdaad niet normaal hoe zoiets hier gevierd wordt. Chevello had een reuze taart mee voor 12 kleuters (er waren er 6 niet op school). Het bleef niet bij taart, er was ook nog patat (frietjes met nuggets), soft en zakken snoep voor iedereen.
De ouders sparen hier soms een volledig jaar om te kunnen vieren wanneer er iemand jarig is. Ik vind het jammer (klein beetje dom ook) om zoveel geld uit te geven want de kinderen krijgen het nooit op. Ze moesten meer dan de helft weer mee nemen naar huis. Echt zonde.

Ik had wel nog nooit een kind zo trots weten te zijn omdat het zijn verjaardag was. Prachtig om te zien. Hij had nieuwe kleren aan, had zijn haren laten knippen, kreeg bloemen van de kinderen uit de klas, kreeg zoenen van alle juffen, mocht
taart en snoep uitdelen en werd gezegend door een gebed. Echt feest!!!
Snoep, patat, soft en taart

Geen opmerkingen: