donderdag 8 februari 2007


Wat een schatjes he.


Mee doen op een lied vinden ze heel tof.










.



Ze zij heus niet de hele tijd zulke goeie vrienden.





Zo zitten ze dus de hele dag te werken aan hun tafel.
Hallowkes,

Hier met Joke. We zijn een week ver dus vond ik dat het tijd was om even toe te lichten hoe het er in mijn stageklas aan toe gaat.

Mijn eerste dagen waren soms wel hard. Ik hoorde tijdens mijn eerste 10 minuten dat er 6 kinderen in een stichting wonen waar kinderen met aids worden opgevangen. Dat kwam wel heel hard aan. Zo kleine kinderen die nog een heel leven tegemoet zouden moeten gaan … Het is echt wel hard.

Donderdag 1 februari had ik mijn eerste observatiedag in de klas van juf Belfort bij de 5 jarige kleuters. Om 8 uur starten de lessen maar ik zag geen juf. Na 10 minuten werden de kinderen echt druk en besliste ik om mezelf al eens voor te stellen. Ze wisten al veel over vliegtuigen van KLM en Hollandse studentes. Er was daar ook een kleuter die zei dat ik wit was. Opeens hadden ze het precies allemaal door we hielden er een kort gesprekje over.

De eerste kennismaking verliep vrij goed en ontspannen. Rond half 9 was de juf nog niet in de klas dus startte ik een kleine activiteit op. Jammer genoeg was er helemaal niets aanwezig in de klas dus moest ik het redden met liedjes en kringspelletjes. De kinderen vonden het heel leuk. Ik vertelde toen ook nog een verhaaltje voor de kinderen. Daarbij had ik de aandacht van de hele klas. Verhaaltjes horen ze dus graag.
Rond 9.15 kwam de juf de klas binnen en melde mij dat ze om 10 uur alweer weg moest. Ik heb helemaal niks kunnen observeren want ze zat drie kwartier haar papieren in orde te brengen.

Vrijdag startte ik met actieve stage. Thema gebouwen. De kinderen moeten hier veel leren. Heel veel en niet op een speelse manier. Ze zitten allemaal op een stoel achter een tafeltje. De kinderen moeten heel de dag (van 08.00 tot 12.00) blijven zitten. Van 10 tot 10.30 hebben ze pauze en kunnen ze een stuk brood eten en iets drinken. Ook dit moet allemaal aan de tafels gebeuren. Als hun eten op is moeten ze hun tas weg zetten en stil wachten op hun stoel.

Om gek van te worden. Ik heb al gezien dat ze 75 minuten gewoon moesten wachten. Die kinderen worden gek en de leraren schreeuwen er tegen dat ze stil moeten zijn en rusten want ze zijn moe!

Wat een verschil met ons onderwijs. Ik heb hier echt wel al dingen gezien waarvan ik denk: “Zo ga je toch niet met kleuters om.”
Iedere morgen starten ze met het zingen van bijbelse liederen (30 minuten aan een stuk) en doen ze een gebed. Ze bidden 4 keer op een dag.
Ze moeten heel veel respect tonen tegenover volwassen mensen en moeten gehoorzamen. Een kind mag zijn eigen niet zijn.

Er zit al een week stage op. Het is zeer druk en er kruipt veel tijd in.
Gisteren heb ik kleurrijke blokken gekocht voor de school omdat ze niet veel materiaal hebben. Het materiaal dat ze wel hebben ziet er helemaal niet aantrekkelijk uit (donker en grijs). Morgen mogen ze er voor de eerste keer mee spelen. Ik ben eens benieuwd hoe ze zullen reageren.
Ik plaats er hier dan zeker foto’s van.
Volgende week sta ik in de klas van juf Daans bij de 4 jarige kleuters (kinderen gaan hier naar school vanaf 4 jaarr). Benieuwd wat ik daar zal meemaken.


Tot hoors, greetz Joke

1 opmerking:

Anoniem zei

hallo joke je doet me koude rillingen krijgen.Het is volgens ons normen raar hoe ze daar de kindjes behandelen hé.Geef maar het beste van jezelf en geef de kl.een onvergeetelijke tijd zodat ze met plezier aan jou terug denken.hopelijk valt de andere mentor beter mee hé.ze zijn daar wel heel katoliek hé.Allé hetga je goed en we missen jou hoor.veel liefs mam